شیوع بیماری کرونا در کشور، هر چند فاصله‌های اجتماعی را زیاد کرد اما حریف فاصله دلها نشد و موج همدلی به راه افتاد. همدلی برای دوخت ماسک و تهیه دستکش و توزیع مایع ضدعفونی کنند. حالا نوع دیگری از حس مسئولیت پذیری و همدلی رخ نشان داده است و اینبار یک شهروند به مشارکت شهرداری ناحیه یک، تونل ضدعفونی کننده در خیابان شهید قرنی ایجاد کرده است.

تونل مکانیزه ضدعفونی

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: مسئولیت پذیری شهروندان سبب انجام بهتر امور و رفع مشکلات در شهر می‌شود. وقتی این حس با مشارکت ارگان و نهادی چون شهرداری آمیخته شود قطعاً نتایج مثبت آن عاید همه مردم می‌شود. این بار همدلی رنگ متفاوتی گرفته است و به جای اینکه عده‌ای از مردم دست به دست هم دهند و کاری انجام دهند، خانواده علیزاده که از کاسبان قدیمی و خوشنام شهید قرنی هستند، به تنهایی کار بزرگی برای شهروندان انجام داده‌اند. آن‌ها برای نخستین بار تونل مکانیزه ضدعفونی برای استفاده عموم در خیابان شهید قرنی ایجاد کرده‌اند.
«تورج فرهادی» شهردار منطقه6 ،هنگام بهره برداری از این تونل مکانیزه ضدعفونی ضمن ابراز خرسندی از مشارکت مردم در طرح‌ها و برنامه‌های همدلانه می‌گوید: «بیماری کرونا هر چند آسیب‌هایی زیادی به لحاظ اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرد اما نزدیک شدن دلها و افزایش همدلی میان مردم نتیجه دیگر این ویروس بود که اتفاق خوب و ارزشمندی است.»
او ادامه می‌دهد: «ریشه کنی بیماری کرونا نیاز به مشارکت همه مردم، نهادها و سازمان‌ها دارد و به تنهایی هیچ کس و هیچ ارگانی توان و ظرفیت مقابله با آن را ندارد. بنابراین شرایط کنونی بهترین فرصت است تا با جلب مشارکت از توانمندی شهروندان استفاده کنیم.»
به گفته تورج فرهادی، بهره بردای از نخستین تونل مکانیزه ضدعفونی برای استفاده عموم در قلب پایتخت یک رویداد مهم است: «به هر حال به همت یکی از شهروندان و حمایت شهردار ناحیه یک این کار در منطقه 6 صورت گرفته است و امیدوارم گامی باشد برای انجام کارهای بهتر و بزرگتر دیگر در سایر محله‌ها و مناطق.»


«احسان یلوه» شهردار ناحیه یک هم در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: «جلب مشارکت شهروندان در رفع امور شهری از شعارهای شهردار تهران است که همواره در دستور کار قرار داشته است. این بار این مشارکت با شیوع بیماری کرونا به گونه دیگری نمایان شده است و خوشحالیم میزبان نخستین تونل ضدعفونی مکانیزه عمومی در کلان شهر تهران هستیم.»
«امید علیزاده» به عنوان نماینده از سوی خانواده در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: «قدیمی‌ترین خشکشویی کشور متعلق به خانواده ما است که با شیوع بیماری کرونا دغدغه داشتیم با چه رویکردی بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم. بعد از ابلاغ پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا و رعایت آنها در کارگاه تصمیم گرفتیم در راستای حفظ سلامت شهروندان اقدامی انجام دهیم. بنابراین پس از تحقیقات و مشورت با پزشکان و مشاوران مختلف به این نتیجه رسیدیم در خیابان قرنی تونل مکانیزه ضدعفونی ایجاد کنیم.»
او ادامه می‌دهد: «این تونل مجهز به سنسور هوشمند است و مه پاش‌های آن قطره‌ای نیستند و مواد ضدعفونی ارگانیک را به صورت بخار سرد اسپری می‌کنند. در حقیقت خواستیم با این روش خدماتی ارائه دهیم که نه البسه شهروندان دچار آسیب شود و نه اینکه به لحاظ پوستی برایشان مشکلی به وجود آید.»


این تونل مکانیزه در خیابان شهید قرنی، نبش کوچه خسرو قرار دارد. خیابانی که به دلیل وجود مراکز اداری و تجاری و علمی است و روزانه صدها نفر در آن تردد می‌کنند. به گفته «حسین عباسی» از کسبه خیابان قرنی، وجود این تونل امر لازم و ضروری بود که به همت خانواده علیزاده و حمایت شهردار ناحیه یک محقق شد.»
«کیانا رستمی» همراه با فرزند خردسالش وارد تونل می‌شود و پس از خروج می‌گوید: «در طول خیابان خواسته یا ناخواسته برخوردهای فیزیکی با افراد المان‌ها ایجاد می‌شود. وجود چنین تونلی در خیابان‌های بزرگ و اصلی مانند شهید قرنی لازم است.»
او به نکته مهم دیگر اشاره و عنوان می‌کند: «مهم‌ترین نکته این تونل خوراکی بودن ماده ضدعفونی کننده و اطلاعات نوشته شده روی آن است. امیدوارم به همت مردم و نهادهای مختلف شاهد ایجاد چنین تونل امن و ایمنی در سایر خیابان‌های تهران باشیم.»

کد خبر 505943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha